Väsynyt mutta onnellinen, siinä minun fiilikset tällä hetkellä. Niin ja kova aallokko täällä maankamaralla, poden ns. "maasairautta" pari päivää laivamatkan jälkeen, eli mulla huojuu maa jalkojen alla.

Reissu meni hyvin vaikka merenkäynti olikin to-pe yönä aika hurjaa.

Torstaina siis lähdettiin Hämeenlinnasta ensin kohti Havukoskea, Vantaata. Jätimme auton sinne ja hyppäsimme bussiin. Tosin pienen kommelluksen kautta, ensimmäinen bussi meni ohi, kuljettaja ei edes katsonut meihin päin ja paineli pokkana ohi vaikka kuinka vilkutettiin. Tästä aiheutui n. 20min viivästys ja bussissa oli todella stressaavaa istua varsinkin alkumatka, koska pysäkkejä oli varmaan 200m välein...siinä koeteltiin veranpainetta ihan kunnolla. Jäimme rautatieasemalla bussista ja otimme taksin satamaan, alkuperäinen suunnitelma oli kävellä mutta tuon 20min myöhästymisen kanssa ei oikein uskaltanut. Taksikuski oli oikein ystävällinen mies joka mietti valmiiksi nopeimman reitin. Taksi maksoi meiltä neljältä 9.80e.

Terminaalilla haimme hytti- ja aamiaiskortit ja suuntasimme kohti laivaa. Meillä oli hytti autokannen alapuolella, mutta se oli erittäin mukava, ei kyllä tullut mietittyä että missä ollaan. Ensimmäisenä iltana haimme verovapaasta limua ja suolaista naposteltavaa ja pärjäsimme sillä ja kahvilareissulla sen illan. Meno laivalla ei ruotsiin päin mentäessä ollut erikoisen hurjaa, rauhallista musiikkia ja aika vähän ihmisiä liikkeellä. Nukkumaan mentiin hyvissä ajoin, taidettiin olla puolenyön pintaan jo peiton alla.

Perjantai-aamuna söimme erittäin hyvän aamupalan buffetissa, se on kyllä todellakin koko rahan arvoinen ja siellä kannattaa maistella erityisesti leipiä, koska ne ovat tajuttoman hyviä. Aamupalaa syödessämme katsoimme auringonnousua etuikkunasta. Silja Linen laiva purjehti edellämme ja erkani meistä hieman ennen satamaa.

Tukholmassa mietimme hetken mitä reittiä lähdemme kävelemään Skapahobbyyn, joka siis sijaitsee Hornsgatanilla. Aika hyvä maamerkki oli tällainen rakennus:

Eli siis olikohan tämän nimi nyt MarianKirkko, tämä löytyy terminaalilat päin tullessa St.Paulsgatanin ja Bellmansgatanin yhtymäkohdasta. Tämän ohi kun kävelee Bellsmangatania niin pääsee Hornsgatanille, ja siitä kun lähtee kävelemään vasemmalle niin piakkoin löytyy Skapahobby. Helpommin Skapahobbyyn kuitenkin pääsee Vanhan kaupungin puolelta, kun ylittää sillan ja kävelee siitä Hornsgatanille, matka meinaan lyhenee kummasti. :) Julkisilla emme alkaneet yrittämään, vaikka Taava mulle hyvät ohjeet laittoikin, oli meinaan sen verran monimutkainen värkki minun makuun että jalkapatikalla mentiin.

Meillä on yleensä tapana kävellä vielä aika pitkälle uuden kaupungin puolelle Riksgatania pitkin, mutta tällä kertaa Kävelimme ensin kuninkaanlinnalle, ja siitä lähdettiin kävelemään rauhallisesti takaisin kauppoja kierrellen. Esittelen ostokseni myöhemmin, mutta Skapahobbyssa kannatti käydä, tosin tällä kertaa ostokset jäivät unelmiin verraten pieneksi. En alkanut ostamaan sieltä papereita yms kun niitä suomestakin saa, eikä kaikissa ollut edes hintoja, enkä viitsinyt myyjääkään alkaa enempää häiritsemään, liikkeessä oli aika tunkua.

Yksi ruokakauppakin löytyi ja siellähän piti käydä, ostin itselleni mantelikakkuja. Lion -suklaata ja ihania mumms-mumms -suukkoja, olivat aika lähellä itsetehtyjä maultaan, eli ihan sikahyvää! Sisko osti taivaallisen hyvää rapujuustoa, mietin itsekkin olisiko sitä pitänyt ostaa kun se on oikeasti tosi hyvää ja tuo lapsuuden mieleen, mutta jäi tällä kertaa.

Sitten lähdettiinkin takaisin laivalle, ja siinä otinkin suurimman osan kuvista.

Näin ravintolalaiva Patricia pukeutuu jouluun, tämä oli todella kivan näköinen muiden peruspaattien joukossa.

Patrician vieressä oli tällaisia kolme kappaletta. Kovin ujoja olivat, pää veden alle heti kun kaivoi kameran esiin. :D

Tässä katsotaan kun Cinderella tulee satamaan, oli aika hurjan näköistä kun tuosta kääntyi, ulostulokäytävä näkyy kuvan ylälaidassa, olipahan siinä ihmeteltävää. :D Komea ja iso paatti mutta kääntyy melekin liiankin sirosti. :D

Tämä oli vielä saatava, vaikka kuva tärähtikin, siinä olisi tarjolla Vanhan kaupungin valoja pimeyden laskeuduttua.

Niin pääsikin kotimatka alkamaan, jahka laiva lähti niin me suunnistimme syömään jouluruokabuffettiin. Oli hyvät sapuskat, mitä nyt salaatteihin petyin taas, ensi kerralla skippaan ne niin ei tule niin ähky olo, muusta ei raaski luopua. Tekisivät sinne yhden ihan vain vihersalaatin ja peruskastikkeet, ja sitten loput voisi olla erikoisempia, harmittaa kun salaattipöytä on buffetin huonointa kastia. Mutta suklaamoussea ei kannata jättää väliin kun Vikingillä seilaatte, se on taivaallista! Muuten erikoisuuksista mieleeni jäi Poromousse josta en oikein ottanut selvää oliko se hyvää vai ei, kalat (nams!), ankerias oli muuten aika herkullista, ja piparminttukerma jota tarjottiin muistaakseni naudanpaistin kanssa, yksilleen se toi mieleen hammastahnan, mutta paistin kanssa oli oikein hyvää.

Syömästä tultuamme suuntasimme katseen kohti verovapaata ja hommasimme siinä sivussa bonuskortin jolla pääsisi ilmaiseksi uudelle risteilylle. Taidetaan lähteä juhlimaan siskon 25-vuotsia sinne. Ostin suklaata joulukonvehtien tekoon (ihan älyttömästi!), valkoista tobleronea itselleni, mustaherukkalikööriä, karkkia, tuliaisia ystävälleni...mies osti Rommia, Punkkua, Tupakkia ja Limua.

Suomeen päin tultaessa oli muuten pikkasen eri meininki, menoa ja ihmisiä riitti niin että piti etsiä hyttikäytäviltä vaihtoehtoinen reitti kannelle, kun ei meinannut sekaan sopia!

Risteily meni siis kohtuurauhallisesti. :)

Ei muuten keretty edes meittiä taxia kun eräs kuski tuli kysymään että tarvimmako kyytiä. Siinä katajannokan terminaalin edessä on sellainen pieni koppero, siitä saa kivan halvalla kyydit, meiltä teki Havukoskelle 35e. Oli muuten elämäni paras "taxi"matka, kuljettaja oli suomeen 19 vuotta sitten muuttanut mies, jolla oli aivan loistava huumorintaju. Ensin hän nosti laukkumme autoon ja sitten vielä siskoni miehen peräluukun kautta (kyseessä siis iso auto...) autoon sisälle, ihan vaan jos herra ei itse pääsekkään. Valitettavasti kyytiin istui joku tyypillistä suomalaista idioottia edustava mieshenkilö joka vähänväliä käytti sanaa neekeri, puhui muutenkin erittäin rasistisesti. Kun hän astui ulos autosta repesimme kuskin kanssa yhteistuumin helpottuneeseen nauruun...kaikkein hauskinta on että itse mr. suomalainen halusi juuri siihen kyytiin ja sitten haukkuu kuskia ties miksi... Ei muuten olisi mulla pokkaa kuljettaa tuollainen asiakas kiltisti perille ja vastata kysymyksiin ja ottaa kaikki se vastaan....ja kun mainitsin hyvästä palvelusta, niin se todella oli hyvää palvelua, kuski kun kuljetti meidän ihan pihaan asti, oman automme viereen ja nosti kaikki matkatavarat omasta autostaan meidän autoon. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki ja sydämmellinen kiitos hänelle!

Sitten syötiinkin aamupalaa isäpuoleni kotona ja lähdettiin ajamaan kohti hämeenlinnaa. :)

Ostoksista tosiaan enemmän huomenissa, tätäkin olen jo tunnin verran kirjoitellut, joten nyt kunnon yöunet !